"Het is niet omdat het moeilijk is dat we niet durven, het is omdat we niet durven dat het moeilijk is"

9 januari 2012

Lleve en Buenos Aires. Avenida Libertad

De busreis van Rio naar Iguazu, was een luxereis in vergelijking met wat volgde. Vertrokken in Iguazu aan de kant van Brasilie betekent uiteraard de grens oversteken. Eerst met de bus stoppen aan de Brasiliaanse douane: uitstappen, paspoort controle, instappen, 1 km verder rijden tot aan de Argentijnse kant. Opnieuw paspoort controle, bagage controle...alles uit die bus halen en dit allemaal in + 30 graden. Ik was een plas water met een trekzak. De busmaatschappij Pluma is echt geen aanrader, de airco blaast eerder warme dan koude lucht. Dus op de bus nog steeds aan het zweten. Ik dacht eerst even geluk te hebben en weer alleen op een bank te zitten...maar alsof de goden me wilden pesten zetten ze een dikke, zweterige Brasiliaan naast me. Hij kwam met zn schouders al voorbij mijn zetel en aangezien ik zelf niet van de smalste ben, zat ik daar mooi gesandwisht tussen een hete bus en een zwetende beer. Ik bespraar jullie van verdere walgelijke details met betrekking tot geuren en geluiden. ;)

Gelukkig had ik mn raampje om uit te turen en te genieten van de groene provincie Misiones... can't wait for nature!!! Zondagmiddag ben ik letterlijk stinkend toegekomen in de busterminal Retiro de Buenos Aires, vanwaar ik te voet naar mn hostel ben gegaan. Dat was een kilometertje stappen, maar in deze hitte met een trekzak en een rugzak zag ik er schoon uit: knalrood met vele druppels op mn hoofdje!

Aangekomen in mijn woonplaats voor de komende 3 weken, namelijk een 'dorm' met 11 andere vrouwen, een douche genomen en de buurt wat verkend. Ik verblijf in Recoleta op wandelafstand van de taalschool en Recoleta blijkt de posh buurt van BA te zijn. Net wat ik nodig heb, muhahah met mn rode hoofd en mn laatste set zomeroutfits. De straten lagen er verlaten bij, zoals in elke stad op een zondagmiddag. Op goed geluk vond ik een supermarkt om me over te geven aan appel en mango. Oh ja en de bananen in Brasil zijn LEKKER!!
Het valt me op dat er een Europese invloed heerst in de stad, zoals de ambassades in mn straat en de hostel waar ik verblijf. Allemaal oude herenhuizen met nog hogere plafonds dan die in Gent. Veel bomen in de straten...zalig en ik heb nog niks gezien buiten de posh buurt he!

Deze maandag gestart met de Spaanse les en het ging vlotjes. Ik zit in een groepje met nog 3 Nederlanders en 1 Duitser en al zeg ik het zelf, wij Vlamingen zijn toch wel beter in onze accenten juist leggen. Zodus tres Holandaises, un Allemand, una Flamenca y una professora dramatico! Geweldig plezant!

En straks word ik uit eten genomen door een local die ik via het werk ken...maar nu eerst una HELADO!!!

3 opmerkingen:

kristina zei

on diene dikke niet ergens anders zitten?En heeft het uitzicht je al bevallen buiten diene....Doei.xx

Funchalinho zei

Ola Flamenga argentina. Kan me die busreis wel voorstellen ja, maar heb je effe geluk dat je in Recoleta zit.

En inderdaad, Bs As ís een Europees aandoende stad, je zal wel zien, het lijkt op Parijs (zeker de Avenida 9 de Junho die wel rijstroken heeft -heel veel- maar waaraan niemand zich stoort), ook een snuifje Madrid enz.

Ga zeker naar La Boca en geniet van de kunstig beschilderde huizen en loop zeker de kleine steegjes daar in (by daylight!!)

Eén van de mooiste boekhandels ter wereld: El Atenéo, ingericht in een voormalig theater/bioscoop. 'AV. Santa Fé)

Zoals al gezegd: café Tortoni, Avenida de Mayo, bekijk er ook de achterafzaaltjes en stap in de literaire geschiedenis.



Als budget het toelaat: achter het Casa Rosada ligt Puerto Madeiro, de Londense Docklands en het Antwerpse Zuid in één, maar dan groter, met uitstekende resto's

Y: un Alleman y nada mas!! 3 Holandeses, mio dios! Forza Sarinha.
Geniet van de wereldstad maatje en take care by night in Recoleta

Volgende tips by gmail

Frans van Cartouche ;-)

Sarah Jane zei

Nerci Frans, staat allemaal op de planning ;)